TRANSLATE THE BLOG

lördag 20 september 2014

Kära glasburkar

God morgon alla härliga människor.

En sak som jag brinner för är att återbruka. Nu menar inte jag de stora projekten som att bygga/måla om möbler utan jag tänker på de små sakerna som man kan göra, hela tiden, varje dag. Det finns så mycket saker runtomkring oss som de flesta människor bara slänger i papperskorgen utan att reflektera över att det kan få ett andrahandsvärde. Att återbruka är både bra för miljön och plånboken.

Något som jag älskar är att förvara saker i glasburkar i köket. Jag sparar på i princip alla glasburkar jag kommer över som jag själv har produkter i. Jag diskar ur dem och har dem på en hylla i mitt skåp dedikerad till mina fina glasburkar. Innan de fick en speciell plats i vårt hem blev min sambo galen på mig för att jag hade glasburkar överallt. Jag ställde dem ovanpå skåpen, på hyllor, på kylen, de var utspridda överallt verkligen. Okej nu i efterhand förstår jag honom kanske. Nu är både jag och Oskar nöjda för han slipper se dem överallt och jag får dem samlade på en hylla. I alla fall -  jag har alltid glasburkar redo för när jag vill förvara någonting i en lufttät burk. När jag har gjort äppelmos, när jag vill hälla över nötter i en burk, när jag vill samla mina hårnålar på ett ställe eller vill göra en chiapudding och ta med mig till skolan. Perfekt.
Gratis, miljövänlig och praktisk förvaring, kan det bli bättre?

Jag tycker det känns sjukt kontraproduktivt att först slänga fullt dugliga och fina glasburkar som man redan har i hemmet för att sedan köpa nya, billiga, fina glasburkar på t.ex. IKEA eller Lagerhaus. Det är lite som att slänga ett par strumpor efter att ha använt dem en gång och sen köpa nya - och det gör du väl inte? Om man nu ska köpa en ny burk så finns det så oerhört mycket i olika second hand butiker, så jag tycker att man alltid ska kolla där först i så fall.

Här kommer lite exempel på hur glasburkarna används i vårt hem:

Mina hemmagjorda äppelchips förvaras i glasburkar som det en gång varit dijonsenap i.
Marockans kryddblandning fick ta plats i en gammal fikonmarmeladburk.
Jag använde lite dubbelhäftande tejp för att få fast etiketten från kryddpåsen. 
Pumpakärnor och andra frön eller nötter hamnar ofta i gamla glasburkar i vårt hem.
Den här burken är några år gammal så jag minns inte vad den innehöll ursprungligen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it