TRANSLATE THE BLOG

måndag 22 september 2014

Banan- och Jordnötssmörsglass!

Det här med bananglass är ju bara så himla gott. Det går att göra den helt naturell, dvs bara använda frusna bananaer - blir supergott det med. Om du älskar jordnötssmör som jag så kan jag verkligen rekommendera att du provas ha i en sked i den här glassen - du kommer inte bli missnöjd. Speciellt gott med glass är det nu när jag känner att det kliar lite i halsen och jag försöker undvika att bli sjuk. Då är det väldigt gott att njuta av lite len veganglass på kvällen. Här kommer mitt superenkla recept på en snabb glass. Eller det är snabbt om en har infrusen banan och jag är förutseende nog att alltid ha lite banan färdigt i frysen (finns tendenser till plötsliga cravings efter glass hos mig nämligen). 

Använd ekologiska bananer då de "vanliga" besprutas otroligt hårt!

 

Recept: BANAN- och JORDNÖTSGLASS (aka NICECREAM)

1 portion

DU BEHÖVER:
2 eko-bananer, gärna på gränsen till övermogna, skivade och frysta minst några timmar.
1 msk mandelmjölk
1 stor msk nötsmör (jordnöt/mandel/hassel) Recept på mandelsmör här

GÖR SÅHÄR:
Ta fram bananerna ur frysen och låt dem tina ett par minuter. Kör sedan allting i mixer/matbredare till en len glass. Toppa med något gott om så önskas. Ät och njut!

NOTERINGAR:
Det går att göra glassen på enbart bananer men jag tycker den blir lite krämigare och känns lite lyxigare med en skvätt mjölk och en sked nötsmör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it