TRANSLATE THE BLOG

fredag 19 september 2014

Skördefest

Mango, ananas och annan exotisk frukt i all ära men är det inte fantastiskt att ta vara på våra svenska guldgruvor? Nu när ekologiska produkter och miljötänkt är mer trendigt än någonsin så ligger det helt i tiden att ta vara på våra svenska grödor. Känns det inte väldigt mycket mer logiskt att ta vara på närodladade, svenska ekoprodukter än att importera exotiska frukter som får resa många mil för att landa i våra kök?

Idag tänkte jag lovorda svenska äpplen som finns runt om i Sveriges trädgårdar. Jag har fått den fantastiska möjligheten att plocka äpplen i en klasskompis trädgård = gratis, ekologiskt och närodlat. Kan det bli bättre? Jag tycker om att använda äppelmos i bakning och såklart att bara äta som det är, därför blir det stor produktion av hemmagjort äppelmos i vår lägenhet just nu.


Recept: SOCKERFRITT ÄPPELMOS


DU BEHÖVER:
Massa äpplen, helst svenska och ekologiska/egenplockade
Ev: Smaksättning (kanel, kardemumma, ingefära, vanilj, dadlar)

Tomma glasburkar

GÖR SÅHÄR: 
Börja med att kärna ur äpplena. Du kan givetvis skala dem om du vill men jag är lite lat ibland och struntar i det. Skär dem i klyftor och lägg i en stor kastrull. Sätt på plattan på ganska låg värme. Efter ett tag börjar det fräsa lite och då får du börja röra runt så att alla äppelbitar kommer i kontakt med den varma botten av kastrullen. Efter ytterligare en stund börjar mos bildas och då får du en blandning av hela äppelbitar och äppelmos i kastrullen. Fortsätt röra emellanåt. Till slut har alla äpplen kokats igenom och ditt mos är snart klart. Stäng av plattan, ta bort från värmen och låt svalna.

Om du inte har skalat dina äpplen häller du nu över moset i ett durkslag och rör runt med sleven för att pressa ut moset. Till slut är det bara skalrester kvar i durkslaget. Du kan spara på skalresterna och använda det i frukostgröten, smoothies eller äta som mellanmål med lite kanel

Nu är moset i princip klart. Du kan söta det lite om du vill ha längre hållbarhet eller helt enkelt bara vill ha det sötare. Hur mycket som behövs beror på vilken äppelsort du använder. Jag väljer oftast att inte söta alls utan portionsfryser istället. Häll upp moset i glasburkar. Jag brukar ta lite mindre burkar och frysa in och så plockar jag ut en åt gången.

Denna gången valde jag även att smaksätta moset på tre olika sätt
En burk med kardemumma, en med kanel & ingefära och en med vaniljpulver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it