TRANSLATE THE BLOG

torsdag 30 oktober 2014

Apelsindoftande soppa

Det doftar helt fantastiskt i hela lägenheten när man gör den här soppan! Jag äter i princip aldrig mjölkprodukter, men just ekologiskt fetaost kan jag äta ibland för jag tycker det är så himla gott. Om du vill att krämen ska bli vegansk kan du mixa naturell ekologisk tofu med lite olivolja och kryddor istället. Recept på brödet i springformen du ser i bakgrunden på den sista bilden hittar du här!

Recept: MOROTSSOPPA med FETAOSTCRÉME

4 portioner

DU BEHÖVER:
500 gram morötter
200 gram jordärtskockor
1 stor eller 2 små gula lökar
2 tärningar grönsaksbuljong (eller motsvarande)
1 liter vatten
1 apelsin
Några färska timjankvistar
Fetaost / Tofu för veganer
Olivolja
Vatten
Timjan
Salt, svartpeppar

GÖR SÅHÄR: Skala jordärtskockorna och löken och skölj morötterna. Skär allting i små bitar. Hetta upp kokosolja i en gryta och stek först löken på medelhög värme i ett par minuter och sedan alla grönsakerna i några minuter till. Slå på vatten och smula ned buljongtärningarna. Låt puttra i ca 10 min. Riv skalet från apelsinen och pressa ut apelsinjuicen från frukten. Tillsätt både skal och juice till soppan och låt det koka i ca 10 min till. Medan soppan kokar ihop gör du fetaostkrämen. Mixa fetaost tillsammans med olivolja, lite vatten, färsk timjan, havssalt och svartpeppar. Mixa soppan slät med en stavmixer när alla grönsaker är tillräckligt mjuka. Smaka av med nymald svartpeppar. Servera med en klick fetaostkräm och en timjankvist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it