TRANSLATE THE BLOG

måndag 13 oktober 2014

Det här med mjukgörare

Jag har alltid varit en tjej som fullkomligt ÄLSKAR alla serier från the body shop och alltid haft flera av deras body butter hemma i badrumsskåpet. Det har jag dock slutat med nu. Huvudingrediensen i många body lotions och body butters är vatten plus en massa lösningsmedel- vilket inte är speciellt återfuktande eller bra för huden i slutändan. Jag har istället gått över till Kung Markattas kokosolja som mjukgörare. Jag tycker att det käns mycket bättre att använda en 100% naturlig och ekologisk produkt på huden. Den har dessutom många användningsområden så att man slipper ha flera olika produkter hemma. Här hemma använder jag kokosoljan till:
  • Mjukgörare till ansiktet då och då (behövs inte varje dag)
  • Smörjer in benen efter rakning
  • Sminkborttagning (de få gånger som jag använder mascara)
  • Smörja in torra hälar med
  • Massera in i hårtopparna innan du duschar för hårinpackning.

Kokosolja innehåller mycket laurinsyra (fettsyra) som dels är återfuktande och dels har en antibakteriell effekt på huden. Den är också rik på vitamin E som är reparerande och stimulerar tillväxt samt gör huden len. Inte så aktuellt för mig men tydligen har kokosolja blivit lovordat för att även ha en "anti-aging" effekt på huden... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it