TRANSLATE THE BLOG

onsdag 8 oktober 2014

Frukosttips!

Jag har varit en fil-och-müsli tjej tidigare i mitt liv och kan verkligen sakna att äta det till frukost ibland. Då är det supergott att äta granola tillsammans med havremjölk, havregurt, mandelmjölk, kokosmjölk eller yoghurt/fil om man äter mejeriprodukter. Här kommer mitt recept på granolan jag brukar göra! Det är ett grundrecept och självklart kan man krydda den med honung, kanel, kardemumma, vanilj eller någon annan krydda som man tycker om!


Recept: GLUTENFRI GRANOLA

DU BEHÖVER:
2 dl havregryn/boveteflingor/qunioaflingor
2 dl helt bovete/okokt quinoa (hälften av varje eller bara det ena)
2 dl solrosfrön
2 dl linfrön
2 dl kokosflingor
1/2 dl hett vatten
1/2 dl kokosolja
1/2 dl äppelmos
1 dl gojibär el. mullbär/russin/strödadlar/annan torkad frukt
1 dl kokoschips

GÖR SÅHÄR: Sätt ugnen på 175 grader. Blanda alla torra ingredienser (utom gojibären och kokoschipsen) i en långpanna. Rör ihop vatten, olja och äppelmos och sprid ut detta över det torra. Rör runt med händerna så att allting blir blött. Rosta granolan/muslin i 15-20 min. Öppna luckan och släpp ut lite ånga samt rör runt lite ett par gånger. Låt det svalna. Blanda ner gojibär och kokoschips och förvara i en lufttät burk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it