TRANSLATE THE BLOG

onsdag 29 oktober 2014

Gyllengul hummus!

Av alla baljväxter är nog kikärtor min favorit. Det blir såklart godast och mest miljövänligt om du blötlägger och kokar dem själv. Ekonörd som jag är vill jag även slå ett slag för hur viktigt det är att köpa ekologiska baljväxter, de besprutas extremt hårt faktiskt! Jag brukar koka en hel förpackning med torra kikärtor (400 gram) på en gång och sedan frysa in dem färdigkokta i portioner. När en kokar 400 gram torra kikärtor blir det ungefär 900 gram kokta. Jag brukar dela det på 4, vilket blir 225 gram/burk. Det är den mängden kikärtor/bönor det oftast är när man köper färdigkokta på tetrapack vilket gör att det är enkelt att följa recept som använder sig utav färdigkokta kikärtor.

Nu till dagens recept. Hummus är ju typ veganernas och vegetarianernas motsvarighet till köttätarnas bacon. Det är så fantastiskt gott, enkelt och en får i sig både fett, protein och kolhydrater. Jag brukar ha i lite gurkmeja också - dels för färgens skull, och dels för att det är antiinflammatoriskt. Jag försöker använda antiiflammatoriska ingredienser i min matlagning emellanåt i tron om att det håller ordning på  min hy och för att boosta mitt immunförsvar.


Recept: HUMMUS

(2-3 portioner)

DU BEHÖVER:
225 gram kokta kikärtor (1 förpackning om du använder färdigkokta)
2 vitlöksklyftor, pressade
1 rejäl msk tahini (sesampasta)
Några msk olivolja, beroende på hur len du vill ha den
Saften från en halv citron
1 tsk spiskummin
Örtsalt och svartpeppar efter smak
Alternativ: 1 tsk gurkmeja för färg och smak

GÖR SÅHÄR: Mixa kikärtor med vitlök, tahini, olja och citronjuice med stavmixer eller i en matbredare. Tillsätt olja tills du får den konsistensen du vill ha. Tillsätt kryddor efter smak och mixa tills det är väl blandat. Godast är om den får stå i kylen någon timme innan servering men det går givetvis att äta den direkt! På bilderna har jag valt att inte mixa sönder alla kikärtor utan ha den lite mer"crunchy" men om man vill ha en slätare röra mixar man någon minut till och tillsätter lite mer olivolja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it