TRANSLATE THE BLOG

torsdag 16 oktober 2014

Att försöka sig på ett lite grönare liv

Ekologiskt och miljötänk är trendigt just nu och de gröna ögonen har öppnats upp för alltfler. Människor säger att de bryr sig om miljön och tycker att det är enormt viktigt att köpa ekologisk mat. Och ja - det är viktigt att köpa ekologisk mat. Det finns dock några fler saker som är viktiga. Jag vill att folk ska tänka till en extra gång gällande vissa punkter. Läs följande frågor och försök att ställa dem till dig själv i framtida situationer:
  • Behöver jag verkligen en till tröja från den där kedjan med oekologisk bomull som faktiskt liknar de där andra två tröjorna som jag har hemma fast den här är en annan färg? Att ständigt okynnesköpa nya kläder som ofta är oekologiska, i onaturliga material och ofta färgade med massa kemikalier - det är som att skratta miljön rakt i ansiktet.
  • Behöver jag köra bilen eller kan jag cykla, åka buss eller promenera? Kan jag åka förbi matbutiken på vägen till ett annat ärende istället för att köra två gånger? 
  • Kan jag välja en mer lokal produkt än den som är fraktad från andra sidan jordklotet? 
  • Kan jag kanske överväga att börja källsortera? Börja med en sak, som att kompostera. Fungerar det bra, börja med metall och glas - vi kan spara extremt mycket energi genom att återvinna produkter i glas och metall. 
  • Kan jag välja bort köttet och äta vegetariskt i alla fall en gång i veckan? Det är ett välkänt faktum att det krävs extremt mycket mer energi för att få fram köttprodukter än växtbaserade produkter. 
  • Kan jag kanske hitta det där soffbordet begagnat istället för att köpa ett nyproducerat från IKEA? Dessutom har ofta möbler som är tillverkade på till exempel 60 eller 70-talet mycket bättre kvalité än de som massproduceras idag i syntetiska material.
Människor får leva precis som de vill och jag förstår att inte alla människor brinner för att värna om vår miljö och att ingen människa är perfekt. Däremot har jag extremt svårt att förstå människor som säger en sak men agerar på ett helt annat sätt. Jag är verkligen inte perfekt. Jag köper oekologisk mat ibland när jag är lat, jag äter produkter som transporterats långa vägar ibland och jag köper nya saker till mig själv och hemmet ibland. Däremot tar det emot när jag gör det. Jag försöker nästan alltid att välja det mer miljövänliga valet. När jag inte hittar en ekologisk produkt i min lokala ICA-butik så ber jag dem ta in det. Hittills har jag lyckats få butiken att ta in mörk choklad, kokosolja, linser, kikärtor, popcornkärnor, vissa grönsaker och nötter. Genom att vi som konsumenter ställer krav så kommer utbudet i butiker att ändras. 

Att äta ekologiskt är såklart viktigt för andra saker än vår miljö - det är viktigt för vår inre hälsa. Vi slipper få i oss miljögifter och bekämpningsmedel och dessutom är näringsvärdet är oftast högre i den ekologiska maten. Det är fantastiskt att medvetenheten kring vad vi stoppar i oss ständigt ökar. Däremot är inte "jag äter ekologisk mat" en ursäkt till att överkonsumera andra saker.

Visste ni att Sverige ligger på plats 9 av 178 länder i världen gällande hur mycket energi vi gör av med? Vi är ett välfärdsland, vi är medvetna, vi har bra utbildning och kunskap, vi har förutsättningarna för att vara ett ledande land och en förebild. Ändå ligger vi i botten. Jag tycker det är pinsamt. Om ni vill läsa rapporten över EPI (Environmental Performance Index) hittar ni den här. Läs och fundera på hur du kan ändra din livsstil till att minska vår energiförbrukning. Kan du ta bort ett av köttmålen i veckan? Kan du cykla till jobbet? Kan du köpa en begagnad höstjacka istället för en ny?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it