TRANSLATE THE BLOG

tisdag 11 november 2014

Underbara veggobiffar!!

Idétorka till middagen ikväll? Jag ska göra dessa biffarna tänkte jag. Jag älskar rödbetor och jag älskar veggobiffar. Vad kan då bli bättre än fantastiska rödbetsbiffar?? De får så galet fin färg av rödbetorna och egentligen så äter vi ju med ögonen - ellerhur? Perfekt att göra en större sats och sedan ha med sig i lunchlådan!

Rödbets- och Morotsbiffar (15-20 st)

15-20 st

DU BEHÖVER:
6st medelstora rödbetor/gulbetor/vitbetor (jag blandade med 2 av varje)
2 medelstora morötter
2 ägg
1/2 msk tapiokamjöl/potatismjöl
1 tsk örtsalt
1 msk oregano
Nymalen svartpeppar

GÖR SÅHÄR: Skala rödbetor och morötter och riv dem fint på ett rivjärn eller i en matbredare. Blanda de rivna grönsakerna med ägg, mjöl och kryddor i en bunke. Hetta upp en stekpanna på medelhög värme med lite kokosfett i. Skopa upp drygt en matsked "smet" i handen, forma platta biffar och lägg i pannan. Stek dem ett par minuter på varje sida, tills de får fin färg och är genomstekta. Vi åt dem tillsammans med mathavre, olivolja och morotsröra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it