TRANSLATE THE BLOG

torsdag 13 november 2014

Att unna sig lite vardagslyx

Jag är inte en person som någonsin skulle få för mig att göra akrylnaglar, börja färga håret eller liknande. Det här är dels för att jag tycker det är onödigt (för min del alltså) och dels för att jag tycker att det kostar alldeles för mycket pengar. Att göra akrylnaglar är dessutom för den som inte vet, en vanlig väg till att utveckla kontaktallergi mot akrylater. Det här gäller faktiskt också för många hårfärgningsprodukter som finns. Så om du vill färga håret, var klok och välj ekologiska eller i alla fall icke-allergena produkter. Ämnet som är allergent i hårfärgninsprodukter heter p-feylendiamin. Det här ämnet var förbjudet i Sverige fram till 1992 då vi gick med i EU och förbudet hävdes. För den intresserade finns en artikel från läkartidningen här.

Nog om tråkiga kontaktallergier! Jag unnade mig idag en skönhetsbehandling faktiskt. De hade en kampanj på dagensdeal.se på en ekologisk ansiktskur med massage så då passade jag på. Det var helt fantastiskt och kvinnan som driver företaget var jättegullig och gav mig massa bra tips om naturlig hudvård, eteriska oljor och vad som passar min hudtyp. Hon har faktiskt ganska bra priser och erbjöd mig studentrabatt om jag ville komma tillbaks. Helkroppsbehandling heter stället och det ligger på Norr i Örebro. Klicka här för att komma till hennes hemsida!

För den som inte har köpt en billig deal online men ändå vill unna sig lite hemma-spa är detta mitt bästa recept på en antiinflammatorisk och återfuktande ansiktsmask. Honung kallas ibland för hudens antibiotika och den har även en läkande effekt på ärr och sår. Kanel och muskot är kända för dess antiinflammatoriska egenskaper så tillsammans blir det här en superboost för din hy!

Antiinflammatorisk ansiktsmask

DU BEHÖVER:
1 msk ekologisk honung
1 tsk kanel
1 tsk muskot

GÖR SÅHÄR: Blanda ihop allting. Applicera i ansiktet. Låt sitta 15-30 min (beroende på ditt tålamod). Skölj av masken med ljummet vatten och badda huden med en torr handduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it