TRANSLATE THE BLOG

fredag 7 november 2014

Ekologiskt är Logiskt, eller?

För inte alltför länge sedan var jag den där studenten som såg det som en av sina viktigaste uppgifter att leva så billigt som möjligt - att vara student helt enkelt. Förra hösten började jag ändra mina kostvanor och även mitt tänk kring mat. Jag började jag bry mig mer om vad jag stoppade i mig för min egen hälsas skull. Innan har jag ätit mycket vegetariskt med framför allt miljön, djuren och etiken i tanken. Att det är mer miljövänligt att äta vegetariskt och om jag nu skulle äta kött så ville jag äta svenskt, gärna ekologiskt och närodlat. Jag tycker fortfarande att de sakerna är väldigt viktiga men nu tänker jag också på de människor som är i kontakt med livsmedel innan de når våra hem och också på min egen hälsa. Genom att köpa ekologiskt så säger jag nej till miljögifter och starka bekämpningsmedel som människor utsätts för runtom i världen. Jag säger ja till att värna om vår miljö, våra djur och våra medmänniskor. Jag säger ja till en hålbar utveckling. Jag värnar också om min egen hälsa då jag slipper utsätta min kropp för onödiga bekämpningsmedel och onaturliga ämnen. Ekologisk mat innehåller många gånger mer näring än vad icke-ekologisk mat gör. Så för mig, är ekologiskt ett självklart val.

Statistiken visar en nedåtgående trend i hur stor del av medelsvenskens inkomst som läggs på livsmedel. Det vill säga, vi lägger allt mindre del av våra pengar på att köpa mat. Vad beror det här på då? Jo självklart är det delvis på grund av att vi har en större import av varor samt en kraftigare konkurrens på marknaden som pressar priser. Det beror dock även på att vi ofta vill lägga så lite pengar som möjligt på den vara vi konsumerar. När vi står inför ett val i en matbutik och det finns ett billigare alternativ, väljer en ofta det. Varför är det så? Varför är det en sport att ha så låga inköp som möjligt av livsmedel? Vi har däremot inga problem att spendera tusentals kronor på ny elektronik, dyra skönhetsprodukter, nya kläder, resor till andra sidan jorden, ny inredning osv. Vi säger att vi bryr oss om våra medmänniskor och om miljön men ändå väljer vi ofta bort det svenska, det ekologiska, det lokalproducerade - för det billigare alternativet.

Nu ska jag inte vara trångsynt och skälla på alla för jag förstår att den ensamstående trebarnsföräldern, den arbetslösa ungdomen eller den sjuke pensionären kanske inte prioriterar den ekologiska paprikan när hen har fullt sjå att få ihop pengar till den senaste elräkningen. Det handlar dock inte så mycket om det, utan snarare att ändra sitt tänk kring sin konsumtion. Att vara medveten om hur ens val av inköp kan påverka och kanske i alla fall 1 av 10 gånger välja det ekologiska alternativet. Att jag kanske inte måste ha en sprillans ny klänning till det där kalaset utan kan låna av en kompis, hitta något på second hand eller faktiskt återupptäcka saker i sin egen garderob. Att jag kanske inte måste äta kött 7 dagar i veckan, utan väljer vegetariskt 2 av dem - vilket ofta blir billigare. Att istället för att köpa storpack med Ica Basic med en produkt från Spanien, välja en ekologisk, lite mindre svensk förpackning ibland. Det handlar ofta om prioriteringar och jag tycker att vi bör prioritera vår mat i mycket större utsträckning än vad vi gör idag.

Nu ska jag tipsa om ekobutiken i Örebro som jag skrev om i ett tidigare inlägg. Vi prenumererar på en ekokasse i veckan som vi hämtar i butiken varje torsdag. Då plockar de ihop en papperskasse med grönsaker och frukt som är ekologiska, i största mån lokalproducerade och i säsong.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it