TRANSLATE THE BLOG

lördag 15 november 2014

Fredagsmys

Jag tror att jag förstörde tacos lite för mina föräldrar när jag var yngre. Jag kunde nämligen äta det varje fredag, vecka efter vecka. Då var det dessutom extremt viktigt att bocka av lilla checklistan med saker som var nödvändiga på buffébordet. Det gick liksom inte att äta tacos om inte majs fanns hemma till exempel. Jag älskar fortfarande tacos men idag är det inte riktigt lika viktigt med vilka tillbehör som vi har till.

Igår kväll bestämde vi oss spontant för att vi skulle äta tacos och saknade väl egentligen flera av sakerna som man (jag) gärna vill ha till hemma. Ingen tomat, ingen majs osv. Oskars största problem var att vi inte hade några tortillabröd. Det bakade vi lite snabbt och använde ett basrecept från ICAs hemsida, det var inte alls svårt faktiskt. Jag åt mina tacos med savojkål istället, vilket var superbra för då kunde jag äta hur många som helst. Jag tror jag åt fem eller sex stycken wraps. Vi brukar alltid ha röda linser istället för den traditionella köttfärsen/sojafärsen. Här kommer vårt superenkla recept.


Recept: TACOKRYDDAD LINSRÖRA

(4 port)

DU BEHÖVER:
3 dl röda linser
6 dl vatten
1/2 tsk salt
1/2 tsk paprikapulver
1 tsk spiskummin
1 krm chilipulver
1 krm cayennpeppar
Ev. 1/4 tsk vitlökspulver

GÖR SÅHÄR: Skölj linserna i vatten. Koka upp linserna i nytt vatten och tillsätt sedan alla kryddor, Låt det puttra i ca 10 min. Klart. Ät med dina favorittillbehör till tacos.

SERVERINGSTIPS: 
  • Wraps / Savojkål
  • Valfria grönsaker (rivna morötter, paprika, hackad gul lök, hackad färsk spenat)
  • Tacosås (vi använder ICAs I love Eco, som faktiskt inte har tillsatt socker)
  • Vegansk Parmesanost (till och med Oskar tyckte den här var riktigt god faktiskt)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it