TRANSLATE THE BLOG

lördag 29 november 2014

Linsfyllda kåldolmar

Veganska linsfyllda kåldolmar är ett förvånande enkelt recept som också är väldigt plånboksvänligt. Både linser och vitkål är billiga ingredienser och de två råvarorna utgöra basen i det här receptet. Jag älskar veggobiffar men det är kul med något helt annat ibland. Det blir många och är perfekta att fylla matlådan med. Som vanligt propsar jag på ekologiska ingredienser!

Recept: KÅLDOLMAR

DU BEHÖVER:
2 dl röda linser + 3 dl vatten att koka i
1 gul lök
1 litet vitkålshuvud
Vatten att koka vitkålen i
Grönsakbuljong motsvarande 1 tärning
Salt, peppar

GÖR SÅHÄR: Koka upp vatten och buljong och släpp sedan ner vitkålshuvudet i kastrullen. Låt det koka tills bladen mjuknar, vilket tar ca 10 min. Koka upp linserna i vattnet. Hacka upp löken och tillsätt den till linserna. Låt det koka ihop i ca 10 min. Sätt ugnen på 225 grader. Plocka upp kålhuvudet och låt det rinna av i ett durkslag. Plocka sedan av ett kålblad i taget och fördela ungefär 1 msk linsröra i varje blad. Vik ihop till ett litet paket och lägg i en ugnsfast form med "skarven" nedåt. Upprepa tills kålbladen eller linsröran är slut. Ställ in formen 20 min i ugnen. Klart! Servera med rårörda lingon och kokt potatis eller en sallad.

Innan de åker in i ugnen!
Efter ugnen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it