TRANSLATE THE BLOG

söndag 9 november 2014

Raw food till farsdag-fikat!

Fars dag idag! Grattis alla fina pappor. Jag överraskade mina föräldrar med att komma hem till Kungsbacka igår morse. Idag ska vi fira fars dag hemma hos min moster och mina kusiner. Då är det lite knytis som gäller till efterrätten. Jag kände att jag ville göra någonting lite nyttigare att ta med mig. Därför slängde jag ihop de här bollarna.

Recept: CITRON- och KOKOSTRYFFLAR

(ca 40 st)

DU BEHÖVER:
200 gram torkade dadlar, blötlagda över vatten 
200 gram mandel
100 gram riven kokos
1/2 citron
1 tsk vaniljpulver
Lite havssalt
Ev: riven kokos, chiafrön, mandelmjöl eller hackade nötter att rulla bollarna i. 

GÖR SÅHÄR: Mixa mandlarna i matbredaren så att det blir ett mandelkross. Riv skalet från citronen och pressa ur saften. Tillsätt resten av ingredienserna och mixa ihop allting till en deg. Dela degen i 40 delar och rulla små bollar. Antingen låter du bollarna vara som de är eller så rullar du dem i det du tycker om. Låt gärna bollarna stå kallt minst en timme innan de äts. NJUT.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it