TRANSLATE THE BLOG

måndag 8 december 2014

Tahinisås

Jag lovade att jag skulle posta lite arabiska recept nu efter jag kommit hem från Egypten eftersom jag blev helt pånytt frälst av maten. Här kommer det första - tahinisås. Den här såsen är det klassiska tillbehöret till falafel men den är också supergod till andra vegetariska biffar, på salladen, att doppa grönsaker i och så vidare. Basen är tahini - som är sesampasta, vilket gör att den här såsen innehåller både mycket fett och protein. Sesamfrön innehåller nämligen så mycket som 24 gram protein / 100 gram produkt och tahini är egentligen bara rostade sesamfrön som är mixade till ett smör. Alltså är det här värsta supermaten för vegetarianer som vill få i sig bra fetter och mycket protein!

Dessutom fyndade jag denna söta skålen på myrorna idag för 15 kr! Så glad, älskar att hitta fint porslin second hand. Nu ska jag leta upp något gammal i skåpen och lämna in. Det har faktiskt Oskar sagt till mig en gång - att om man köper något nytt (begagnat som jag oftast gör), då ska man göra sig av med något gammalt. Innan hade jag en spärr för att köpa saker nytt (även på second hand), för jag kände att jag egentligen inte behövde dem. Om jag då rensar ut något som jag faktiskt inte använder eller inte tycker om och lämnar in så har jag egentligen bara bytt ut saken, utan att bidra till nyproduktion!


Recept: TAHINISÅS

DU BEHÖVER:
1 dl tahini
2 msk olivolja
Saft från 1 citron, ca 1/2 dl (alt citronkoncentrat)
1 dl vatten
1 tsk äppelcidervinäger
1 tsk agave/honung
2 tsk glutenfri och ekologisk tamari (soja)
Nymalen svartpeppar

Såsen kan göras raw om du gör din egen tahini eller köper en som är raw!

GÖR SÅHÄR:
Mixa allting med stavmixer och häll upp i någon fin skål/kanna. Den här såsen blir lite halvtjock i konsistensen, om du vill ha den mer/mindre flytande kan du bara justera vattenmängden. Jag brukar ha mer vatten (dubbla mängden) i om jag ska ha den på en sallad till exempel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it