TRANSLATE THE BLOG

onsdag 31 december 2014

Tunnbröd gjort på potatis och bovete

Igår kväll kom jag och Oskar hem från Östersund. Efter en lång dag i bilen orkade vi inte riktigt ställa oss och laga så mycket mat. Vi bestämde oss för att göra fusk-pizzor med tomatsås och champinjoner. Oskar köpte ett pizzakit och jag köpte glutenfria tunnbröd från frysdisken. Bland ingredienserna stod det: Potatisfiber, vatten, bovetemjöl, rismjöl, jäsmedel, osv och då kände jag att jag var tvungen att prova göra egna tunnbröd. Vi hade massa potatis hemma så jag kokade några och det här är receptet som jag prövade mig fram till idag! Det blev ett glutenfritt och vegansk tunnbröd med bas gjord på kokt potatis och bovetemjöl. De kan användas som vanligt bröd, till tacos (t.ex. dessa tacokryddade linserna) som pizzabotten eller att doppa i soppa/röror.

Glutenfritt Tunnbröd (8 st)

300 gram ekologisk potatis (3 medelstora potatisar)
200 gram (3 dl) bovetemjöl
10 gram (1 msk) kokosolja
1 tsk himalayasalt
+ Bovetemjöl/rismjöl till utbakning
  1. Koka potatisen och låt den svalna.
  2. Pressa potatisen med en potatispress eller mosa den med en stöt. Du kan dra bort skalet först om du ska mosa den med en stöt. Blanda i oljan och saltet och rör runt tills du får ett kletigt mos.
  3. Tillsätt bovetemjölet och arbeta ihop till en deg som är lite kletig men ganska elastisk och fast.
  4. Dela degen i 8 delar och forma små bollar. Hetta upp en stekpanna i gjutjärn på medelvärme.
  5. Mjöla bakbordet ordentligt med bovetemjöl (alternativt rismjöl) och lägg en boll i mitten. Strö över mer mjöl på bollen. Tryck ut degen till en rund cirkel med fingrarna tills den är ungefär 10 cm i diameter. Då fortsätter du kavla ut degen med en mjölad kavel tills degen är ungefär 20 cm i diameter. Brödet går lätt sönder innan det har gräddats så var lite försiktig och snåla inte med mjölet utan strö på mer när det behövs! 
  6. Lyft upp brödet från bakbordet och hjälp till med en degskrapa om det fastnat i bänken. Stek brödet ett par minuter på varje sida i den torra pannan.
  7. Lägg det färdiggräddade brödet i en kökshandduk och fortsätt med nästa. 
  8. Ät samma dag eller förvara i frysen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it