TRANSLATE THE BLOG

måndag 22 december 2014

Veggobullar

Vegetariska "köttbullar" är ett måste för mig på julbordet då jag älskar rödbetssallad och såklart måste ha veggobullar till det. Vi åt dem häromdagen tillsammans med potatismos och rödbetssallad (recept på vegansk rödbetssallad finns här). Första gången jag gjorde dessa gjorde jag hälften så många men insåg ganska snart att det var lika bra att dubblera receptet. Risken att de tar slut fort är nämligen ganska stor...


Veggobullar (ca 45 st)

ca 45 st

GÖR SÅHÄR:
460 gram kokta kidneybönor (koka själv, annars motsvarar det två tetrapack, avrunnen vikt)
1/2 dl valfri olja
chiaägg / ägg
1 msk äppelcidervinäger
1 gul eller röd lök
3 vitlöksklyftor
1 morot
1 dl mandelmjöl eller mixade solroskärnor (jag använde mandelresterna från när jag gjorde mandelmjölk)
1/2 dl kokosmjöl eller pofiber eller mixade havregryn
1 msk majsstärkelse
Kryddpeppar, Svartpeppar, havssalt
Ev 1 msk olja till pensling/stekning

GÖR SÅHÄR: Sätt ugnen på 200 grader. Mixa kidneybönor tillsammans med olja, ägget och äppelcidervinäger till en slät smet. Hacka löken fint och riv moroten. Blanda mandelmjöl, pofiber/kokosmöl och kryddor i en stor bunke. Tillsätt bönsmet, lök och den rivna moroten och arbeta ihop till en kletig smet. Forma 20 st bollar och placera på en plåt klädd med bakplåtspapper. Om du vill kan du pensla bollarna med lite olja för att få en lite krispigare yta. Det går också bra att steka dem såklart men bekväm som jag är ugnsbakar jag dem. Ställ in och grädda mitt i ugnen i 20-25 min. Bollarna ska få lite färg och en gräddad yta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it