TRANSLATE THE BLOG

torsdag 15 januari 2015

Bananmuggkaka

Helt sjukt. Nu har jag gått sex terminer, det vill säga tre år, på läkarprogrammet. Jag har gått mer än hälften och har fem terminer kvar. Det har gått så fort. Idag har jag haft muntlig presentation och opponering på min kandidatuppsats och nu är jag helt slut då det varit ett enormt stresspåslag från kl 8 i morse till kl 16 när vi var klara med alla. Jag hade en jättebra uppladdning i morse dock - morgonyoga (flöde med solhälsningar) i 10 min med Oskar och sedan åt jag en supergod banan-mugcake.

Mugcake är en sån där sak som jag har varit lite skeptisk mot ganska länge men nu så har jag faktiskt ändrat mig. Anledningen till min skepticism är för att jag inte riktigt gillar mikrovågsugnar. Det sänker näringsvärdet på maten och personligen tycker jag att det känns som en ganska onödig maskin. Jag har varit på väg att skänka bort den ett antal gånger (i tanken, Oskar skulle aldrig gå med på det). Dock har jag insett att ha en mikrovågsugn som student är väldigt praktiskt när en ibland måste värma/tina en matlåda snabbt, även om jag använder den väldigt sällan. Nu så har jag även insett att det här med mugcake kanske inte är så dumt, det går superfort att göra ett bra mellanmål eller om du bara är sugen på något gott på kvällen.


Recept: BANANMUGGKAKA (1 mugg/portion)

1 mugg/portion

DU BEHÖVER:
2 msk kokosmjöl
1 krm bikarbonat
1 msk kokossocker, kan uteslutas eller bytas mot honung/agave
4 msk vatten eller växtbaserad mjölk
1/2 banan
1 msk mandelsmör

GÖR SÅHÄR:
Blanda kokosmjöl, bikarbonat och kokossocker i en mugg som tål att vara i mikron. Blanda ner vätskan och rör runt tills inga klumpar finns. Mosa bananen med en gaffel i en liten skål och blanda i mandelsmör. Rör ner detta i muggen. Mikra på högsta effekt i ca 2 min. Ta fram en sked och ät! Världens bästa pluggmellis när en är hemma och pluggar, eller som frukost när du tycker att du förtjänar det.

Innan mikron
Efter mikron

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it