TRANSLATE THE BLOG

lördag 17 januari 2015

Jojobaolja - Mirakeloljan

Nu ligger jag under en filt i min säng och vilar lite. Jag jobbade igår, har jobbat idag och ska jobba i morgon kväll så jag är lite trött. Ikväll blir det bara roligt dock för då ska vi ha sittning för att fira vår kandidatexamen i medicin. Därför ligger jag och vilar i sängen just nu. Kombinationen av att det är vinter nu och att jag jobbar en del i den torra luften på sjukhuset gör att jag lätt kan bli lite torr i ansiktet, framförallt kring näsvingarna. Därför tänkte jag tipsa er om en superbra hudolja som jag har använt mycket nu under vinterhalvåret.

Jojobaolja

Oljan utvinns ur fröna på jojobabusken och har både återfuktande och vårdande egenskaper. Den jag använder är ekologisk och är 100% ren, kallpressad olja. Den är lite halvfet, kladdig och ger ett skydd för huden. Den är framförallt känd för att vara "mirakelolja" för både hy med acne och torr hy. Det här är för att den balanserar talgproduktionen i huden vilket gör att den kan vara gynnsam både vid fet eller torr hy. Det kan kännas fel att smörja in sig med en fet olja om du har acne men den här hjälper till att reglera talgproduktionen som oftast är överaktiv vid acne. Den är otroligt mjukgörande utan att bli sådär superfet. Jag fullkomligt älskar den. Jag smörjer in mig ett par gånger i veckan med den och tycker att min hy mår väldigt bra av det. Jag som har lite problem med acne emellanåt och kan bli lite torr samtidigt tycker att min hy balanseras ut väldigt väl av den här. 

För att sammanfatta, jojobaolja kan användas till:
  • Acne eller fet hy
  • Torr hy
  • Mogen/åldrad hy
  • Eksem eller psoriasis
  • Seborré
  • Mjäll
  • Torra/skadade hårtoppar
  • Naturlig solskyddsfaktor (spf 4)
  • Sminkborttagning

Nu låter den kanske för bra för att vara sann men den är faktiskt värd all den här creden för den är så bra - Prova själv!

2 kommentarer:

  1. Jag använder också denna olja! Jag tar bort sminket med den och sedan smörjer mig med den. Den är verkligen superbra!
    Ha en fin söndag!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad smart, jag lägger till det på listan också :)! Kram Sofia

      Radera

Pin it