TRANSLATE THE BLOG

måndag 16 februari 2015

Bästa Bananpannkakorna.

Idag är det semmeldagen. Om jag ska vara ärlig så har semlor aldrig riktigt varit en favorit hos mig. Som ni såklart vet är det dock inte bara semlans dag idag utan även dagen för en annan fantastiskt ätbar sak. Precis - Det är internationella pannkaksdagen idag! Mer pannkakor åt folket. De här pannkakorna kan ätas som frukost, mellanmål, mat eller efterrätt beroende på vad du har för tillbehör till. De är naturligt glutenfria (använd glutenfri havre om du är känslig), veganska, nötfria (om du använder solroskärnor) och sockerfria. Bananen ger en viss sötma men inte så mycket att det tar över. Jag gör egen mandelmjölk till dessa, kika in bland mina recept om du också vill göra det. Jag gör även mina egna krossade linfrön då de blir mer finfördelade då. De här blev frukost idag och ligger även i min lunchlåda!


Recept: ÄGGFRIA BANANPANNKAKOR 

(10-12 st)

DU BEHÖVER:
2,5 dl havregryn
1 dl solroskärnor
1 msk krossade linfrön
1 tsk bakpulver
1 mogen banan
2,5 dl mandelmjölk
En liten nypa himalayasalt

GÖR SÅHÄR:
Mixa havregryn till ett fint mjöl. Flytta över till en skål. Mixa solroskärnor till ett fint mjöl. Lägg tillbaka havremjölet och tillsätt resten av ingredienserna. Mixa en stund tills allting har blandats väl. Smeten ska vara ganska tjock. Hetta upp ett plättlagg eller en stekpanna på medelvarm effekt. Smörj pannan med lite kokosolja (eller någon annan olja). Sleva upp en klick smet i pannan och bred försiktigt ut den i cirkelformade rörelser från mitten. Grädda ett par minuter tills pannkakan fått fin färg och stek sedan några minuter på andra sidan. Ät med dina favorittillbehör. När Oskar får bestämma blir det grädde och sylt. Jag tycker om att äta med riven kokos, bär och nötter. Eventuellt lite agave på toppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it