TRANSLATE THE BLOG

fredag 6 februari 2015

Fänkålssallad med citron och quinoa!

Nu har jag genomfört min första praktikvecka termin 7! Bara 14 kvar... Haha nej då, det är superkul men innan jag kommer in i det så blir jag väldigt trött. Det är tufft att sätta sig med skolböckerna när den enda som en vill göra när en kommer hem är att lägga sig i soffan framför en film. Jag har varit lite dum och tagit på mig jobb lördag och söndag dessutom så det blir inte så mycket vila denna helgen. Ikväll ska vi dock fira mig faktiskt - jag fick tillbaks min kandidatuppsats idag! Godkänd, helt utan anmärkningar, vilket betyder att jag officiellt har en kandidatexamen i medicin! Det känns väldigt kul.

Tidigare i veckan var jag ensam några dagar och då brukar jag passa på att äta sådant som inte Oskar tycker om. Fänkål är en sådan sak. Jag älskar lakrits, fänkål och anis medan Oskar har väldigt svårt för det. Så när han var borta passade jag på att knåpa ihop en sallad med massa godsaker!


Citrusmarinerad fänkålssallad med quinoa (ca 2 portioner)

1 dl okokt quinoa/amaranth (linser går också bra)
2 dl vatten
1 fänkålsstånd, med blast och stjälkar
1 äpple
1 avokado
1 morot
1 msk olivolja
Saft från 1/2 citron
1 tsk honung/agave
Salt, svartpeppar
  1. Koka upp quinoa i vattnet och tillsätt lite salt. Koka så länge som det står på ditt paket och låt dem sedan svalna något.
  2. Strimla under tiden upp fänkål. Ta med blasten och stjälkarna och allting. Skär äpple och avokado i små bitar. Hyvla moroten med en osthyvel.
  3. Blanda ihop pressad citron, honung/agave, olivolja och kryddor i en liten skål. 
  4. Rör ihop allting och hälften av solroskärnorna till en fräsch sallad! Strö sedan över resterande solroskärnor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it