TRANSLATE THE BLOG

tisdag 3 februari 2015

Kylskåpsrens

Nu har jag har varit på praktik i två dagar och innan dess var det fullt upp med annat hela helgen. Det kommer kanske inte bli lika frekvent bloggande från mig nu när jag har börjat T7 då vi har mer plugg och praktik än vi haft innan. När jag får tid och lust kommer jag självklart att dela med mig av mina bästa recept och tips till er. Igår var inte Oskar hemma och min vän Joanna åkte i morse bort en vecka till hennes bror, därför hade vi kylskåpsrensmiddag hemma hos henne igår. Det var superenkelt, blev väldigt gott och tog inte lång tid. Därför tänkte jag dela med mig av det vi gjorde.

Se det här mer som ett inspirationsrecept och tänk att du kan byta ut till andra grönsaker och rotfrukter utifrån vad du vill rensa ut ur din kyl. Något som jag verkligen hatar är saker som slängs i onödan, och då framför allt mat! Jag tycker det är så galet tråkigt med allt matsvinn som finns. Även om en inte kan påverka maten som slängs på skolor, i restauranger, i butiker och så vidare så har du i alla fall makten att bestämma i ditt eget kök. Därför är det skönt att ibland inte köpa någon ny mat utan bara försöka laga något på det som du hittar i kylen. Eller som i detta fallet, en god väns kyl.


Morotssoppa med kokos och chili (kylskåpsrenssoppa) (ca 4 portioner)

Massa morötter (ca 600-800 gram)
Några sötpotatisar/potatisar (ca 1-2 sötpotatisar eller ca 4 potatisar)
En palsternacka
400 ml kokosmjölk
400 ml krossade tomater
Svartpeppar, salt
+ Eventuella valfria kryddor - Vi använde chili flakes
Toppa med solroskärnor och kokosflingor eller t.ex. hampa- och sesamfrön
  1. Skölj eller skala potatis och grönsaker. Skär allting i små kuber som är typ en halv centimeter stora. 
  2. Ta fram en kastrull, lägg i rotfrukterna och potatisen och häll i vatten så att det täcker innehållet. Koka upp och låt det koka tills allting är mjukt. Bör inte ta mer än 10 min, då har du skurit för stora bitar!
  3. Häll av allt vatten utom 1-2 dl som du sparar i botten. Slå över kokosmjölk och krossade tomater och låt det koka upp. Krydda med salt, peppar och chili flakes (eller vanlig chili).
  4. Stavmixa soppan slät och smaka av med eventuellt mera kryddor. 
  5. Servera soppan varm med kokosflingor, solroskärnor, svartpeppar och lite chili flakes på toppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it