TRANSLATE THE BLOG

måndag 9 mars 2015

Morotskaksgröt

Japp ni läste rätt. Morotskaksgröt, det vill säga havregrynsgröt med smak av morotskaka. Jag älskar verkligen havregrynsgröt, det är något jag skulle kunna äta varje dag utan att tröttna på det. Många tycker att det är en tråkig frukost och att det är rent utav ett straff att behöva äta det till frukost. Jag tillhör verkligen inte den kategorin. Däremot tycker jag det är kul att variera gröten med olika ingredienser och smaker. Genom att tillsätta linfrön och kokos får en dessutom upp fetthalten i gröten vilket gör att en håller sig mätt längre.

Använd gärna ekologiska ingredienser och försök om möjligt koka gröten i kastrull. Jag förespråkar alltid att koka gröt på spisen då du bevarar näringsämnena avsevärt mycket bättre än om du kokar i mikron. Jag upplever dessutom att det blir godare och att det är lättare att undvika att gröten blir överkokt. Jag brukar faktiskt inte använda någon sötning när jag äter gröt men har det ibland när jag vill lyxa till det då det förstärker smakerna och blir supergott.


MOROTSKAKSGRÖT (1 portion)

2,5 dl vatten (alt. hälften vatten och hälften mandelmjölk)
1 dl havregryn
1 msk linfrön
1 msk russin eller hackade dadlar
1 msk riven kokos
1/4 tsk kanel
1/4 tsk ingefära
1 krm salt
3/4-1 dl riven morot (en medelstor morot)
1 msk pekannötter, hackade
Ev. 1-2 tsk honung/agave/lönnsirap

GÖR SÅHÄR: Tillsätt alla ingredienser förutom nötter och eventuell sötning i en liten kastrull. Koka upp. Låt gröten koka 2-3 minuter på medelhög värme. Hacka under tiden nötterna. Dra bort kastrullen från värmen. Rör ner eventuell sötning och toppa med de hackade nötterna. 

2 kommentarer:

Pin it