TRANSLATE THE BLOG

fredag 22 maj 2015

Lyxig Mochatryffel

Nu sitter jag på sjukhuset i Karlstad och ska snart promenera bort till bussen till Örebro. Nästa vecka är den sista praktikveckan här i Karlstad och sedan får jag äntligen flytta hem till min lägenhet igen. Det är fint här och så men jag saknar verkligen att ha min sköna säng, mitt kök, alla min saker och inte en deprimerande landstingslägenhet med världens minsta kokvrå. Karlstad i sig har jag ingenting emot och praktiken här har verkligen varit guld. Folk är sjukt trevliga i Värmland faktiskt. Dock kommer de närmsta två veckorna vara fullproppade med massor av saker. Jag har väldigt mycket plugg att göra då vi har terminstenta om mindre än två veckor, lägenheten ska flyttstädas och packas ihop och så vidare. Därför kommer ni nog höra ännu mindre av mig i det närmsta. Så nu ska jag ska hem i helgen, ta det lugnt, kolla melodifestivalen med Rasmus och ladda om för de kommande två veckorna - För det kommer bli intensivt.

Nu sitter jag i alla fall och drömmer om några supergoda råa tryfflar som jag gjorde förra helgen. De ligger i frysen hemma och väntar på mig. De har en ganska vuxen smak av kaffe och mörk choklad. De är väldigt goda måste jag säga och är som sagt helt råa, paleo, glutenfria och naturligt sötade. Perfekt att ta en sådan här (eller två.. eller tre...) efter middagen. Eller bara som plugg-godis som kommer vara mitt primära användningsområde.


Rå Mochatryffel (ca16 st)

60 gram (1 dl) mandlar
70 gram (1 dl / 9 st) torkade ekologiska dadlar
30 gram (2 msk) kokosolja
1/2 msk ekologiskt snabbkaffe alt 1 msk starkt kaffe
2 msk kakao + 1 msk att rulla i
1-2 msk vatten
Notering: Du kan byta snabbkaffe mot starkt bryggkaffe/espresso istället men hoppa i så fall över vattnet.
GÖR SÅHÄR: Mixa mandlar i matbredare i ca 10 sek tills de krossats något. Tillsätt dadlar, kokosolja, kaffe, kakao och mixa någon minut. Börja med att tillsätta 1 msk vatten och mixa lite grann. Beroende på hur torra dadlarna är kan det ibland räcka med 1 msk, annars tillsätter du bara 1 msk till. Det ska bli en homogen smet som är rätt kladdig. Ställ in smeten i kylen ca 30 min så att kokosoljan stelnar lite (mycket lättare att rulla då). Forma små bollar och rulla dem i kakao. Lägg tryffelbollarna på ett fat och ställ dem i kylen en stund då dina händer värmt upp kokosoljan igen. Ät upp eller förvara i kylen (alternativt i frysen om du mot förmodan inte äter upp dem inom någon vecka).

2 kommentarer:

  1. Very great post. I simply stumbled upon your blog and wanted to say that I have really enjoyed browsing your weblog posts. After all I’ll be subscribing on your feed and I am hoping you write again very soon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you so much, I'm very flattered with your kind words!

      Radera

Pin it