TRANSLATE THE BLOG

lördag 11 juli 2015

Naturligt sötad och vegansk Romrussinglass

Jag fullkomligt älskar glass. Jag har tidigare postat två recept med fryst banan som bas (kika under fliken recept) men ibland vill en åt "gräddigheten" och glasskänslan som en inte riktigt uppnår med bananglass. När jag var liten och vi åt kulglass med familjen tog min pappa ofta romrussin-glass. Då tittade jag med avsky på hans strut och förstod inte vitsen med att förstöra glassen med rom och russin. Nu på senare år, när mina smaklökar har mognat förstår jag precis anledningen till den smaksättningen - för den är genialisk. Det blir så galet gott och glassen i sig behöver inte vara så söt eftersom romen och russinen bidrar med det. Jag provade använda cashewgrädden som jag skrev om i förra inlägget som glass-bas och resultatet kunde liksom inte bli bättre. En glass som är lika krämig som gräddglass men som är helt växtbaserad. Om en bortser från romen är glassen i princip raw och ekologisk (hittade ingen ekologisk Rom på systemet). Välj den sötning som du tycker om, jag har precis upptäckt rismalt och använde därför det den här gången.

I natt åker jag och Oskar till Gotland en vecka där Oskars föräldrar har hyrt ett hus. Troligen blir det därför tyst ifrån bloggen under den tiden men vi hörs igen när jag är på fastlandet igen!


Krämig Romrussinglass (2 portioner)

1/2 dl rom (gärna Jamaicansk, är lite sötare i smaken)
1 1/4 dl russin
En sats Cashewgrädde (3 dl)
1,5 dl fet kokosmjölk (jag gjorde egen, klicka här för recept)
1 msk rismalt/honung/agave
1/8 tsk salt

GÖR SÅHÄR: Blanda russin och Rom och låt dem dra några timmar, gärna minst 8 timmar. Häll sedan av romen från russinen men spara båda delarna. Rör ihop alla ingredienser till glassen förutom russin i en bunke. Om du har en glassmaskin gör du glass av smeten i den enligt instruktioner på maskinen. Rör sedan i russinen och för över till serveringsskålar eller ställ in i frysen 30 minuter för att få en fastare konsistens. Om du inte har en glassmaskin häller du upp smeten i en form och ställer in i frysen. Efter 30 minuter tar du ut formen och rör runt i glassen. Upprepa tills glassen har önskad konsistens, det brukar ta några timmar. Tillsätt russinen när glassen börjar stelna men inte är hård än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it