TRANSLATE THE BLOG

söndag 23 augusti 2015

Chokladmilkshake med Banan och Jordnötssmör

Hejsan alla fina! Jag vet att jag varit dålig på att uppdatera de senaste veckorna men jag har spenderat en del tid i stugan i dalarna och där har vi noll mottagning. Idag börjar skolan igen, efter 10 veckors sommarlov. Numera går jag alltså termin 8 på läkarprogrammet. Det har gått så himla fort, det känns som det var nyss jag åkte tåget till Örebro för första gången och bodde inneboende hos en annan student de första veckorna. Nu sitter jag och dricker en löjligt god milkshake med banan, choklad och jordnötssmör som gör att jag känner mig som ett litet barn igen. Den här varianten är dock lite nyttigare än den jag drack som liten med tonvis av vaniljglass. Den här innehåller inte heller några mjölkprodukter eller någon extra sötning. Jag väljer att boosta min smoothie med två saker. Dels nötsmör för att få upp fetthalt och mättnad, jag väljer oftast jordnötssmör för att det ger godast smak och mest fett. Jag använder också linfröolja för att linfrön innehåller massor av de nyttiga omega-3 fetterna som sägs balansera ut den alltför höga andelen omega 6 vi lätt får i oss normalt. Att ha en högre ration mellan omega-3/omega-6 ska ha en antiinflammatorisk effekt i kroppen. Nu ska jag packa skolväskan, jag hade lite bråttom så blev en snabb bild bara!


BANANCHOKLADMILKSHAKE

1 glas / 1 portion

DU BEHÖVER:
1 mogen banan (frusen om du vill ha ordentlig milkshake-känsla)
1 msk kakao
1-2 msk mandelsmör eller jordnötssmör
1 tsk linfröolja eller 1 msk krossade linfrön
2 dl mandelmjölk
Ev några isbitar om du har en icke-frusen banan

GÖR SÅHÄR:
Mixa allting i en blender, häll upp i glas. Sätt i sugrör om du vill och njut av din underbara smoothie som gör att du känner dig som tolv år igen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it