TRANSLATE THE BLOG

fredag 28 augusti 2015

Rå zucchinipasta med pesto och stekt halloumi

Oskar åkte i måndags morse så jag är gräsänka tills mitten av nästa vecka. Jag tycker inte att det är riktigt lika kul att laga mat till bara mig själv så då blir det ofta lite snabbare mat. Därför blev det supersnabb och enkel mat till lunch idag! Idag har jag ingen schemalagd tid utan är hemma och har självstudier. Pluggbiten går mindre bra dock, jag har kanske totalt pluggat 30-40 minuter idag och istället lagt tid på att tvätta typ fem maskiner, kollat lite serier och fixat med småsaker. Eftersom de flesta andra börjar skolan nu på måndag bestämde jag mig för att ge mig själv lite mjukstart första veckan! Jag måste nog försöka plugga några timmar nu i eftermiddag dock... Anyways, snabblunchen såg ut såhär, jag tänkte mest visa att jag också köper färdigsaker och inte lagar allt från grunden! Eftersom zucchini i sig inte innehåller så mycket energi kan en dessutom ösa på med massor av pesto med gott samvete.

Älskar för övrigt min spiralizer som jag fick av mamma i födelsedagspresent förra våren! Den är super både för att göra raw pasta men också för att strimla grönsaker och rotfrukter på ett lite roligare sätt när jag gör en fin sallad!


RECEPT: Rå ZUCCHINIPASTA med PESTO och HALLOUMI (2 portioner)

1 rejäl zucchini
Pesto (jag använde ICA's I love Eco)
Gröna, ekologiska urkärnade oliver
1 ekologisk halloumi / alternativt marinerad tofu
Några färska basilikablad, svartpeppar och salt

GÖR SÅHÄR: Om du har en spiralizer så använder du givetvis den, annars kan du ta en osthyvel, potatisskalare eller mandolin för att få till långa "pastatrådar". Blanda zucchinipastan med massor av pesto i en stor bunke och låt det stå och gotta till sig medan du gör det andra. Sätt en stekpanna på hög värme och under tiden den blir varm skiva halloumi och oliver. Stek halloumin ca en minut på varje sida och lägg upp på ett fat. Blanda ner oliver i pastan och servera med halloumi, lite färsk basilika och krydda efter smak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it