TRANSLATE THE BLOG

måndag 28 september 2015

Fallfrukt på Morgonpromenaden

I morse var jag uppe i ottan med Oskar för han skulle köra bil till Karlstad. Därför fick jag väldigt gott om tid på morgonen vilket gjorde att jag gick lite tidigare till skolan än jag brukar och tog vägen genom stadsparken. Där finns det flera stora äppelträd som kryllar av krispiga och fina äpplen som bara väntar på att bli plockade och ätna. Tur nog var jag lite förutseende och hade med mig en ihopvikt tygkasse i ryggsäcken som jag kunde fylla med frukten som trillat ner på marken. Nu ska jag kärna ur äpplena för att koka massor med mos som jag kan toppa min morgongröt med! Har du några träd som du kan plocka äpplen från? Om inte kanske du har en snäll granne du kan fråga, eller några träd som står på offentlig mark. Jag har faktiskt turen att även ha en snäll kursare som gav mig en påse äpplen i förra veckan! Att äta efter säsong och ta till vara på det som växer nära oss är snällt mot både kroppen och miljön. Billigt är det också vilket passar en studentplånbok perfekt!

Här är lite recept med äpplen som jag har lagt upp tidigare:
Osötat äppelmos
Bovetegröt med äpple och kardemumma
Havrescones med äpple
Fänkålssallad med quinoa, citron och äpple
Blåbärssmoothie
Superenkel äppelpaj
Glutenfri granola sötad med äppelmos
Ugnsbakad äppelgröt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it