TRANSLATE THE BLOG

torsdag 17 september 2015

Rå Falafel i Savoykålswraps

Jag älskar både klassisk falafel och den som jag gör i ugnen (klicka här för att komma till receptet). I somras mixtrade jag dock ihop ett helt nytt recept på rå falafel som inte behöver tillagas. Det är smidigt för de kan förberedas i förväg och passar både bra som huvudmål, på buffébordet eller i en wrap som ni ser på bilderna. De är perfekta att ha i kylen och slänga ner i en matlåda med lite grönsaker och qunioa till exempel. Både jag och Oskar älskar dem och de är dessutom oerhört nyttiga. Istället för att bara använda kikärtor har jag även i solroskärnor för att få upp fetthalt, proteinhalt och göra dem mer mättande. Som jag har skrivit innan innehåller solroskärnor hela 21 gram protein per 100 gram (kikärtor innehåller ca 19 gram). De är naturligt glutenfria och helt veganska samt har lite lägre kolhydratinnehåll än vad "vanlig falafel" har tack vare solroskärnorna. Låter det bra? Prova dem, jag tror inte att du kommer bli besviken. För att de per definiton ska vara helt förenliga med rawfood bör du använda groddade kikärtor och inte kokta som jag har gjort i det här receptet. Jag blötlägger och kokar kikärtor själv men du kan givetvis använda färdigkokta.


Recept: SAVOYKÅLSWRAPS med RÅ FALAFEL 

ca 30 st (4 portioner)

DU BEHÖVER:
3 dl kokta kikärtor alt groddade för 100% rawfood
2 dl solroskärnor
3 vitlöksklyftor
1 liten citron (saften)
2 msk färsk persilja
1/2 tsk koriander
1/2 tsk spiskummin
1 msk tahini
2 msk olivolja
Svartpeppar, örtsalt

Sesamfrön att rulla i

Savoykål
Dina favoritgrönsaker (vi hade majs, picklad rödlök, gurka, paprika och avokado)
Valfri sås (t.ex. tahinisås eller lite raw gräddfilssås)

GÖR SÅHÄR:
Mixa alla ingredienser i en matbredare tills du har en väl mixad och blandad deg som inte är speciellt kladdig. Forma små bollar mellan handflatorna och rulla dem i sesamfrön. Ät direkt eller förvara dem i kyl. Skär upp valfria grönsaker i önskad storlek. Bryt loss savoykålsblad och skär bort den hårda stammen. Nu är det bara att fylla bladen med den råa falafeln, grönsaker och valfri sås, vik/rulla ihop och ät!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it