TRANSLATE THE BLOG

söndag 29 november 2015

Hemmagjord Pepparkakskrydda

Att köpa färdigblandad pepparkakskrydda förstår jag kan vara smidigt. Speciellt om de kryddorna som ingår inte är något som brukar finnas i ens skafferi vanligtvis. Jag tycker dock att det är mycket smidigare att göra egen, dels för att det blir billigare, och dels för att det är lättare att anpassa mängden. Dessutom vill jag gärna använda ekologiska kryddor och jag har ännu inte sett någon ekologisk pepparkakskrydda. Jag använder färdigmalda ekologiska kryddor men den som är steget ambitiösare kan givetvis mortla hela kardemummakärnor till exempel.


Recept: PEPPARKAKSKRYDDA

1 burk

DU BEHÖVER:
2 delar kanel
2 delar ingefära
1 del kryddnejlika
1 del kardemumma
Jag brukar ta 1 msk per "del"

GÖR SÅHÄR:
Blanda alla kryddorna i en liten burk med lufttätt lock. Använd som pepparkakskrydda i recept som efterfrågar det. Jag blandar ibland ner lite krydda i filen/havremjölken eller använder i en smoothie.

NOTERING:
Har du svårt att hitta ekologiska kryddor kan du lätt klicka hem dem HÄR

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it