TRANSLATE THE BLOG

söndag 13 december 2015

Tredje advent & Lucia: Fröpepparkakor

Oskar är väldigt principfast när det kommer till traditioner. På Lucia är det lussebullar med varm choklad och vispad grädde till frukost som gäller, gärna framför någon julfilm i soffan. Det här fick jag lära mig den hårda vägen under vår första Lucia tillsammans när jag inte kände till det här. Då hade jag helt plötsligt en ledsen liten pojke hemma som inte fick börja dagen med saffransbullar och varm choklad. Nu har jag dock lärt mig vad som gäller på Lucia vilket resulterade i soff-frukost framför Ensam Hemma II.

Vissa saker går dock att rucka lite grann på faktiskt. Det dricks ganska mycket glögg hemma hos oss nu under december och till den äter Oskar gärna en hög med pepparkakor. Han har liksom inget stopp när det kommer till sockerintag... Jag har därför har mixtrat fram en lite nyttigare variant som jag lurat på honom. De är busenkla att göra och passar lika bra till glöggen, som mellanmål eller på ostbrickan. Knapriga, lite söta och kryddiga men också glutenfria, naturligt sötade och helt växtbaserade. De ska såklart inte jämföras med vanliga pepparkakor utan de här är fröknäcken med smak av pepparkaka. Ett utmärkt komplement till vanliga pepparkakor! Om du är sugen på mer vanliga pepparkor men som är lite nyttigare har du mitt recept från förra julen HÄR.

För er som inte känner till vad skrädmjöl är så har ni verkligen missat något. Det är en anrik metod som introducerades på 1600-talet för att ta tillvara på havren och förlänga dess hållbarhet. Hela havrekärnor rostas i vedeldade ugnar och mals därefter till ett mjöl. Det är alltså egentligen bara havremjöl som är rostat, vilket ger det en helt annan smak än vanligt havremjöl. Det kan användas till gröt, välling och bakning. Jag rekommenderar er verkligen att prova om ni inte gjort det! Sock jag skrivit innan är havre ett glutenfritt sädesslag till skillnad från råg, korn och vete.


Recept: FRÖPEPPARKAKOR med SKRÄDMJÖL

1 plåt

DU BEHÖVER:
1/2 dl solroskärnor
1/2 dl sesamfrön
1/2 dl linfrön
3/4 dl skrädmjöl
3/4 dl kokossocker
1 msk psylliumhusk
1 msk pepparkakskryddor (recept HÄR)

2,5 dl vatten
1 msk kokosolja

GÖR SÅHÄR:
150 grader. Blanda de torra ingredienserna. Koka upp vatten, rör ner kokosoljan så den smälter. Blanda snabbt ihop oljevattnet med de torra ingredienserna till en jämnt smet. Bred ut på ett bakplåtspapper, försök få det så jämnt som möjligt. // Grädda i 20 minuter, ta sedan ut plåten och skär knäcket i bitar. Ställ in plåten i 20-30 minuter till. Stäng sedan av ugnen, ta ut plåten och vänd bitarna upp och ned. Ställ in i ugnen och låt dem gräddas lite i på eftervärmen, gärna med luckan på glänt så att de får ångas av.

NOTERINGAR:
Har du inte skrädmjöl kan du byta ut det mot vanligt havremjöl eller bovetemjöl.
Jag brukar köpa kokossocker HÄR, du kan även byta ut det mot ekologiskt råsocker om du vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it