TRANSLATE THE BLOG

måndag 29 februari 2016

Krämig lins- och kikärtsgryta med smak av curry, banan och jordnötssmör

Jag blev gräsänka igen i förra veckan men som tur var hade jag finbesök hela helgen. Min barndomsvän Sandra var här och tog hand om mig. I fredags när hon kom slängde jag ihop en enkel vegetarisk lunch som både hon och jag blev väldigt förtjusta i. Den här grytan påminner faktiskt lite om en flygande Jakob i smakerna. Jag serverade den med zucchinipasta då jag hade ett gäng zucchinis i kylen men den är nog lika god till lite ris eller quinoa. Banan är en underskattad smakförhöjare i grytor faktiskt. Det ger en god sötma och en trevlig konsistens.


Recept: CURRYGRYTA MED KIKÄRTOR, RÖDA LINSER, BANAN & JORDNÖTSSMÖR

2-4 portioner (lite beroende på vad du har till)

DU BEHÖVER:
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
Olja att steka i
3 dl vatten
240 gram kokta kikärtor (1 fp, avrunnen vikt)
1 fp krossade tomater
1 dl röda linser

1 tsk curry
Chili flakes eller paprikapulver (för en lite mildare gryta)
1 kryddmått cayennpeppar
Svartpeppar, Örtsalt

1 msk jordnötssmör
1 mogen banan
Eventuellt en näve jordnötter

2 små / 1 stor zucchini eller valfri pastasort. Quinoa eller något gott ris passar också fint.

GÖR SÅHÄR:
Skala och hacka lök och vitlök. Värm olja i en gryta eller kastrull och fräs löken på medelvärme tills den är genomskinlig. Slå på vatten, krossade tomater, kikärtor och linser. Krydda med örtsalt, peppar, chili och curry. Låt puttra i ca 10 minuter eller tills linserna är sönderkokta. Spiralisera/hyvla zucchini eller koka pasta/ris/quinoa under tiden. Skiva bananen. Låt jordnötssmör och bananskivor koka med någon minut eller två innan du tar bort grytan från plattan. Smaka av och krydda mer vid behov. Servera med en näve nötter (jag kom på det efter bilderna är tagna).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it