TRANSLATE THE BLOG

söndag 20 mars 2016

Världens bästa chokladbollar

Av någon underlig anledning så blir jag extremt sötsugen när jag sitter och pluggar. Extra påtagligt blir det såhär i tentapluggstider när vårsolen blänger på mig utanför fönstret och påskhelgen tickar runt hörnet. Jag intalar mig att min hjärna behöver lite extra energi nu när den aktiveras så intensivt med läsning. Därför slängde jag ihop dessa chokladbollar lite snabbt. De här fantastiskt enkla godbitarna har jag gjort ett par gånger innan men har dessvärre inte lyckat fånga dem på bild innan jag (eller Oskar) ätit upp dem. Idag hann jag före med mobilkameran innan sötsuget tog över. Nu dricker jag kaffe och mumsar på mina glutenfria, sockerfria, nötfria och mejerifria chokladbollar. Helt veganska är de också. Framför allt är de väldigt goda och plånboksvänliga. Här kommer receptet.


Recept: CHOKLADBOLLAR

Ca 10 st

DU BEHÖVER:
80 gram dadlar (torkade eller färska) och/eller russin
2 msk kokosolja (alternativt smör)
1 msk kakao
1 msk carob *
1 msk kallt kaffe
1 dl havregryn **

En näve kokosflingor att rulla i

GÖR SÅHÄR:
Mixa dadlar, kokosolja, kakao, carob och kaffe i en matbredare tills de antar en kletig och hyfsat homogen smet. Om du använder färska dadlar behövs ingen matbredare, då kan du mosa ihop smeten med en gaffel. Om du använder torkade dadlar får du ha lite tålamod och låta maskinen jobba någon minut. Kanske får du stanna och putta ner lite smet från kanterna någon gång också. Blanda ihop smeten med havregryn i en bunke och arbeta ihop till en fastare deg (jag använder händerna). Forma 10 bollar och rulla dem i kokosflingor. Klart. Om du orkar vänta kan du kyla dem en stund.

NOTERINGAR:
* Kan bytas mot ytterligare 1 msk kakao.
** Använd glutenfria om du är känslig. Kan även bytas mot andra flingor som t.ex. quinoa eller bovete.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it