TRANSLATE THE BLOG

måndag 23 maj 2016

TACK PAPPA, för världens enklaste mangoglass (2 ingredienser)!

För ett eller två år sedan, när jag var hemma hos mina föräldrar så hade min pappa läst ett recept i någon tidning som han ville prova. Det var en mangoglass som skulle mixas ihop på frusen mango och en skvätt yoghurt (tror jag det var). En stund senare stod jag, min syster och pappa förväntansfulla, böjda över matbredaren i köket. Mums vad gott det var, väldigt fräsch och lagom söt smak. Av någon underlig anledning hade jag helt glömt bort den här glassen och har därför inte ätit den sedan dess. Men när häromdagen, stod i affären med en mogen eko-mango i handen mindes jag plötsligt den där glassen och kände mig tvungen att försöka återskapa den. Så här kommer ett svalkande och somrigt glassrecept, improviserat ur minnet!


Recept: SUPERENKEL MANGOGLASS 

2 portioner (eller 1 portion om du är ensam)

DU BEHÖVER:
350-400 gram fryst mango (gärna eko), skuren i bitar
En skvätt (1/2-1 dl) naturell eko-yoghurt* (jag använde "ARLA's yoghurt med naturlig fetthalt")

GÖR SÅHÄR:
Häll ner mangobitarna i en matbredare. Det kan vara bra att låta bitarna tina några minuter så de inte är stenhårda. Tillsätt yoghurten och börja mixa. Ha nu lite tålamod. Om du blir för otålig och öser på med massa yoghurt för att det ska gå snabbare kommer du få en väldigt lös glass. Stanna istället upp och skrapa ner från kanterna emellanåt. Efter några varv kommer du ha en fantastiskt len och fin glass. Ät omgående. Dela med dig om du känner dig generös.

NOTERINGAR:
* Du kan givetvis använda någon växtbaserad yoghurt eller kokosgrädde istället (det tjocka lagret som bildas i kokosmjölken om du låter den stå i kyl en stund).
** Om du ställer in skålarna i kyl/frys en stund innan du gör glassen kommer den inte smälta lika fort när du slevat upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it